Efekt Jo-Jo

Efekt jo-jo jest to szybki przyrost masy ciała po zakończeniu diety. Następuje po powrocie do nawyków żywieniowych sprzed odchudzania.

Po zakończonej, nieprawidłowej kuracji odchudzającej, „wygłodzony” organizm domaga się wyrównania dotychczasowego niedoboru kalorycznego. Niestety, metabolizm działa nadal na poziomie z czasu diety niskokalorycznej i jest poważnie zwolniony. Kombinacja wilczego apetytu i zwolnionego metabolizmu nie każe długo czekać na efekty. Kilogramy przybywają w zdecydowanie szybszym tempie, niż jeszcze do niedawna znikały.

Główną przyczyną niepożądanego efektu jo-jo jest brak rozsądku – stosowanie diet cud, które mają działać szybko kosztem naszego zdrowia. 

Zbyt szybka utrata wagi! 

Duże ograniczenie wartości energetycznych, niedostarczanie odpowiednio zbilansowanych produktów i bezmyślne głodówki. Takie diety powodują, że chudniemy szybko, ale też wprowadzają organizm w stan drastycznego oszczędzania energii. W następstwie tego każda dodatkowa porcja kalorii zasila tkankę tłuszczową, aby organizm był przygotowany na kolejny okres głodu. Dochodzi także do spowolnienia metabolizmu. Po nagłym powrocie do dawnego sposobu odżywiania spalamy mniej kalorii niż przed odchudzaniem, a w związku z tym więcej odkłada się w tkance tłuszczowej.

Brak aktywności fizycznej.

To częsty błąd podczas odchudzania. W połączeniu z rygorystyczną dietą skutkuje utratą masy mięśniowej, która jest bardzo potrzebna w procesie spalania tkanki tłuszczowej. To głównie mięśnie zużywają energię, a im większa masa mięśniowa, tym skuteczniejsze spalanie. Regularny trening podnosi tempo metabolizmu i pozwala na łatwiejsze utrzymanie właściwego bilansu energetycznego. Ponadto nawet mała aktywność fizyczna jest korzystna dla zdrowia. Nie zawsze mamy czas na ćwiczenia na basenie, czy na siłowni. Jednak na co dzień staraj się jak najwięcej spacerować – przynajmniej 40 minut dziennie. Dobrym pomysłem będą również ćwiczenia w zaciszu domowym.

Powrót do starych nawyków.

Pamiętaj, że zaczynając dietę zmieniasz pewne nawyki żywieniowe na zawsze! Stosowanie diety zamiast nauki nowych nawyków powoduje, że okres „bycia na diecie” traktujemy jako przykre doświadczenie, o którym trzeba zapomnieć jak najszybciej po osiągnięciu celu wagowego. Wtedy zwykle wracamy do starych przyzwyczajeń, zaczynamy jeść więcej i bez żadnej kontroli, zapominając o tym, że organizm trzeba wyprowadzić z diety i przyzwyczaić do zwiększającej się ilości kalorii.

Aby uniknąć efektu jo-jo, nie należy stosować zbyt rygorystycznych diet, w których zawartość energetyczna jest mniejsza niż 1500 kcal. 

Oto kilka zasad, które są wskazówką na skuteczne odchudzanie bez efektu jo-jo:

  • Posiłki w małych ilościach – warto jeść 5 skromnych posiłków dziennie co 3-4 godziny.
  • Dieta bez jo-jo powinna być jak najbardziej zbliżona do normalnego, racjonalnego sposobu odżywiania.
  • Staraj się regularnie ćwiczyć (spaceruj codziennie przynajmniej 40 min).
  • Niewracanie do starych nawyków żywieniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *